Site Loader

Podawana jest najczęściej w przedszkolach i szpitalach. Chętnie do swej diety włączają ją także osoby prowadzące zdrowy tryb życia. Mowa tu o kawie zbożowej. Czym jest i czy wartą ją spożywać?

Z czego powstaje kawa zbożowa?

Jak sugeruje nazwa, kawa zbożowa produkowana jest z ziaren zbóż. Są one poddawane prażeniu. Zboża z jakich powstaje kawa to najczęściej:

  • pszenica
  • żyto
  • jęczmień
  • orkisz.

Aby nadać napojowi odpowiedni smak i aromat stosuje się również różne dodatki, takie jak cykoria, wanilia, karmel, łubin, burak, kozieradka, korzeń mniszka lekarskiego, topinambur, figi, żołędzie, głóg, melisa, żeń – szeń, echinacea. 

Czym kierować się przy zakupie kawy zbożowej?

Jeżeli zależy nam aby wybrana przez nas kawa zbożowa była jak najzdrowsza warto upewnić się, ze nie zawiera ona żadnych sztucznych aromatów ani konserwantów. Jeśli cierpimy na nietolerancję glutenu możemy sięgnąć po kawę zbożową bezglutenową.

Kawa zbożowa – wartości odżywcze

Kawa zbożowa, spożywana regularnie przynosi wiele korzyści dla zdrowia. Dzieje się tak  dzięki dobroczynnym składnikom, takim jak:

  • magnez
  • potas
  • fosfor
  • cynk
  • selen
  • błonnik
  • witaminy z grupy B.

Pijąc ją regularnie można liczyć na profity takie jak lepsze trawienie, unikniecie uporczywych zaparć czy obniżenie złego cholesterolu we krwi. Kawa zbożowa wykazuje również działanie przeciwnowotworowe, dzięki zawartości polifenoli. Dodatkowo przyczynia się do opóźnienia procesów starzenia, redukuje przykre dolegliwości takie jak zgaga czy refluks, działa uspokajająco. Wpływa także na lepsze wydzielanie żółci.

Kawa zbożowa – dla kogo?

Kawa zbożowa jest zalecana do spożycia wszystkim, począwszy od dzieci w wieku przedszkolnym, na starszych ludziach kończąc. Jest rekomendowana także dla kobiet w ciąży, jako że nie zawiera kofeiny i nie powoduje uzależnienia. Można ją spożywać również podczas karmienia piersią.

Jak przyrządzić kawę zbożową?

Istnieje wiele sposobów przyrządzenia kawy zbożowej. Można przygotować ją zarówno na bazie mleka jak i na bazie wody. Ta wykonana na wodzie jest bardziej aromatyczna, na mleku zaś delikatniejsza w smaku i aromacie. Trudno Ci się zdecydować którą wersję wybrać? Nie martw się, możesz przygotować ją na bazie wody i dolać do niej odrobinę mleka. Tak przyrządzona również będzie smakować wybornie. Można pić kawę zbożowa z dodatkiem cukru jak i bez. Najbardziej zalecana jest ta z dodatkiem cykorii, gdyż zawarta w niej inulina wpływa korzystnie na proces wchłaniania wapnia do organizmu.

Podsumowując kawa zbożowa to wartościowy napój, który warto włączyć do swojej diety.

 

Post Author: Zbyszek